Modeltekenen

Sinds een jaar ga ik iedere vrijdag ochtend modeltekenen bij het Modelteken Collectief Enschede. Man man man, wat een confrontatie met mezelf. Met poses van maximaal 15-20 minuten is er weinig ruimte voor perfectionisme of precies werken. Loskomen uit je hoofd, intuïtief werken. Kijken, tekenen, kijken, tekenen, eindeloos herhalen. Gaandeweg het jaar is mijn oog hand coördinatie aanzienlijk verbeterd. Ik werk minder krampachtig. Mijn tekeningen zijn daardoor meer organisch en minder stijf geworden. Lijnen zijn vloeiender, krachtiger en intuïtiever. Daardoor wordt het eindresultaat aantrekkelijker en ook spannender om naar te kijken.

Als er tijdens een modelteken sessie flow ontstaat dan ontstaan de mooiste tekeningen vaak per ongeluk. Door mijn werk op latere momenten terug te kijken filter ik mijn zwakke en sterke punten uit. Handelingen die onbewust ingezet zijn in eerdere tekeningen kan ik daardoor op een later moment bewust inzetten.

Tekenen begint zodoende steeds meer op schrijven te lijken. Ik ontwikkel een eigen handschrift in mijn tekenen. Een onbedoeld maar erg prettig neven effect van het modeltekenen is dat ik ook in mijn schilderen vrijer ben geworden. Ik wordt (heel) langzaam minder precies en nauwkeurig. Hierdoor worden mijn schilderijen luchtiger en losser. Het oog moet meer gaan invullen waardoor je blijft kijken naar een schilderij.

Door de corona crisis ligt het modeltekenen helaas stil. Ik mis het model tekenen, mijn mede kunstenaars, de feedback van anderen aan het eind van de teken sessies en het wekelijkse ritme wat hiermee gepaard gaat. De crisis maakt de wereld kleiner. Ik merk dat ik nog meer dan anders stilsta bij de schoonheid van alles in mijn directe omgeving.

Op mijn atelier ben ik op een andere manier invulling gaan geven aan het modeltekenen. De tekeningen die ik heb gemaakt in het afgelopen jaar (en dat zijn er veel) dienen als basis en inspiratie voor olieverf schilderijtjes. Hierdoor heb ik veel minder referentie dan normaal. Dit dwingt me om intuïtiever en sneller te werken. Wat ook helpt is het schilderen met beperkt palet. Voor de 3 schilderijtjes heb ik enkel gebrande omber, ultramarijn blauw en titaan wit gebruikt. De eerste resultaten zijn bevredigend.